Březen 19

Hydrostatika na základní škole

Na začátku jsme se vrátili k elektrostatice - slíbenému znázorňování elektrického pole pomocí oleje a kuskusu. (1.obr.)

V rámci metodické práce jsme vyzkoušeli spoustu pokusů z předložené metodiky k hydrostatice. Zjistili jsme, že žákovské pokusy s kelímky je vhodné realizovat s obarvenou vodou - v bílích kelímcích jsou lépe vidět. Povedl se nám pokus s vajíčkem, které se vznášelo na rozhraní slané a sladké vody (sladkou vodu jsme zeleně obarvili a pokus tím získal i zajímavjejší provedení). Provedli jsme vernierovské - měření tlaku v kapalině. Probrali jsme pokusy a pomůcky k učivu plavání těles - nádoby stejného objemu a různé hmotnosti, vodní váhy - demonstarce závislosti ponoru loďky při různém zatížení.

V praktické části jse si vyrobili do škol pomůcky pro žáky - na vyzkoušení přenosu síly v hyrdaulických zařízeních (se stejnými i různými obsahy pístů), a vodní pumpičku. Rozebrali jsme si do škol připravené injekční stříkačky (2ml, 5ml, 10ml). Jako námět pro práci v kroužcích jsme vyzkoušeli hydraulickou ruku.